måndag 3 mars 2008

Etik och moral

Jag tillhör skaran som missade Kalla faktas program om merino fåren. Under veckan som gått har jag läst och försökt få en uppfattning om vad det handlade om. När det igår var en uppföljning på tv så satt jag och tittade och förfasades över vad jag såg. Djuren utsätts för en vidrig hantering och det är inte okej. Men om jag nu bestämmer mig för att aldrig mer köpa ull ifrån Australienska Merino får, vad händer då med de farmare som INTE använder sig av mulesing? Tv 4 visade under hösten hur våra svenska bönder kastrerar grisar utan bedövning, men då skedde detta i ett program med underhållningssyfte. Alltså blev det inga stora rubriker av detta, trots att det sker i vår närhet. Har vi rätt att döma andra när vi inte är ett dugg bättre själva?
Jag säger inte att det är fel att bojkotta australiensisk merino men man måste fundera över de konsekvenser det kan få för den reko farmaren som inte har gjort fel. Och nästa gång jag köper kött ifrån svenska grisar ska jag kanske fundera över vilket pris den "lyckliga" svenska grisen fått betala...

2 kommentarer:

Anna sa...

Inte äta gris och inte köpa merino från Australien känns bra för mig. Ett problem är ju att det är svårt att veta vilken merino som är från Australien. Tyvärr får de som är "goda" lida, finns inget alternativ.

PetraO sa...

Håller med föregående talare, men jag tycker också att vi måste bli medvetna konsumenter och kräva att få reda på var ifrån just den ullen vi vill ha kommer ifrån - lite rättvisemärkt ull för merinofår helt enkelt!